fbpx

Idag tänkte jag prata om något som jag får en del frågor om och något som många verkar tycka är lite klurigt. Att få barn att äta mer grönt.

Och jag vill börja med att säga att alla barn är olika och har olika preferenser. Men jag är övertygad om att hur vi ‘ter och vad vi servera påverkar deras matvanor för livet. Det är vi föräldrar som skapar vad som är en måltid, vad den innehåller och hur den kan se ut. Här hemma äter vi väldigt varierat. Vi äter kött, fisk, korv, vegetariskt, fett, socker osv.. Vi är allätare och det gillar jag. Men vi är medvetna om vad vi äter och vi lagar gärna tillsammans. Vi väljer gärna mycket grönsaker och rotfrukter, äter fler vegetariska middagar än med kött och vi försöker göra mat naturligt, enkelt och roligt. Och jo, vi äter halv- och helfabrikat ibland men då försöker vi se till att även slänga fram en ask körsbärstomater eller en burk majs.

Barn mer grönt

Noels favoriter

När jag frågade Noel vad hans 3 favorit maträtter är blev svaret:
1. Majs
2. Ärtor
3. Hamburgare

Han älskar verkligen majs och ärtor. Det är inte helt ovanligt att Noel och Mila får dela på en liten burk majs som mellis eller förrätt i väntan på matlagningen.

När barnen föredrar grönsaker

När vi var i Egypten i våras och Noel fick välja vad han ville på all inclusive-buffen började han alltid med grönsakerna. Hemma funkar det inte att “hota” om att “då blir det bara broccoli till middag” för det är hans favorit. Han älskar när vi har broccoli till maten. Kokt eller rostad i ugnen.

Vi försöker få till att grönsaker är en självklar del av måltiden. Vi har ofta en del grönsaker och rotfrukter i maten och byter till mindre kött. Och sen råa grönsaker bredvid. Självklart tycker Noel inte om alla grönsaker men bara han alltid smakar så är det okej. Till slut kommer han lära sig.

Mina bästa tips att få i barn mer grönt

Jag har några tips till dig som vill få i barn mer grönt och att det ska vara något självklart och gott då har jag några tips.

1. Ha grönsaker i frysen.

Frysta grönsaker går snabbt att tillaga och är redan i lagom stora bitar. Lägg t ex majs, haricots verts eller ärtor i riset de sista minutrarna (grönsaksris hittar du t ex här). Eller häll gröna ärtor i durkslaget och häll av pastan på. Eller bara koka broccolibuketter några minuter och ha som tillbehör.

2. Ha rivna rotfrukter i frysen

Dessa kan du bara addera till köttfärssåsen, halloumistroganoffen eller currygrytan. Passa gärna på när det är extrapris i butiken. Riv i matberedare och frys in i burkar/påsar som är lagom för en gryta.

3. Gör en veckosallad

Råkost som håller sig i kylen. T ex min treveckorssallad eller boostad pizzasallad.

Barn mer grönt

4. Se till att alla alltid smakar de grönsaker som serveras

Försök att inte göra det till en stor grej. Jag och Noel har som mål att alltid ha minst 2 olika grönsaker till middagen så nu brukar han påminna mig ibland. Han får vara med och välja och förbereda. Han blir stolt och vill såklart både äta och bjuda på vad han fixat.

5. Gör iordning grönsaksstavar

Som du har i vatten i en skål/burk i kylen som du kan ta fram när suget infinner sig. T ex vid matlagning. Ibland kör jag vara som de är och ibland lyxar vi till det och doppar i hummus.

6. Många barn gillar smoothie

Jag brukar ha i banan som söt och krämig bas och sen nå bär (gärna syrliga) samt grönsaker. Det kan vara spenat, grönkål, avokado, broccoli eller annat. Gärna må nötter och/eller frön och sen mejeriprodukt, nötmjölk, vatten eller juice. Funkar utmärkt till både frukost och mellis.

7. Vindruvor och bär

Är något vi gärna tar fram istället för godis eller kakor. Barnen älskar det och man slipper onödigt vitt socker.

Barn mer grönt

3

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.