Jag är nöjd och stolt. Jag trivs med mig själv och mår bra i min kropp. Jag känner mig pigg och stark. Jag är så glad att jag insett att jag måste prioritera bra mat för att orka med att vara den bästa versionen av mig själv.

Idag tänkte jag berätta om hur min kropp har förändrats senaste halvåret. Men jag vill redan nu säga att det handlar egentligen inte om vilken siffra som står på vågen. Jag vill inte trigga någon till viktnedgång utan snarare inspirera och inse hur viktigt det är att ge sig själv de bästa förutsättningarna. Att ta hand om sig själv. Det viktiga är hur jag mår och vad jag orkar. Att jag trivs hur mina kläder sitter och att jag orkar vara aktiv. Jag använder vågen för att motivera mig själv och för att jag tycker det är kul att se skillnaden. Dessutom är det ett bra verktyg för att jämföra kroppen under olika perioder.

Att äta det man är sugen på

Jag har gått upp ganska mycket i vikt under mina graviditeter. Mellan graviditeterna tog jag tag i kosten och träningen och jag blev av med mina gravidkilon. Jag var tillbaka på min vikt jag trivs i innan jag blev gravid igen. Under mina graviditeter har jag haft lyxen att orka träna och röra på mig och jag har ätit det jag mår bra av. I vissa perioder har det varit frukt, bär och fräscha smoothies medan andra perioder har jag bara velat ha pasta med smör och i vissa perioder mått illa och bara ätit det som jag kan tänka mig för att bara få i mig någon energi. Jag har helt enkelt anpassat mig och ätit det jag vill.

Efter graviditeten med Mila kände jag att många kilon satt kvar. Jag fick inte på mig några kläder och jag fick ont i knän och höfter. Jag kände mig tung och orkeslös. Jag bestämde mig för att under sommaren (Mila föddes i juni) bara vara, njuta av livet som tvåbarnsmamma, låta kroppen läka och gå promenader när jag kände för det. Och så gjorde jag mina knipövningar. Och jag njöt hela sommaren av god mat, rött vin, choklad och alldeles för mycket ostar.

Ta tag i mitt välmående

1 augusti skulle David börja jobba igen och då skulle jag ta tag i kosten och träningen. Så då var det dags. Jag anmälde mig till Viktväktarna eftersom jag använt det förut och jag vet att det funkar för mig. Det är ett bra sätt att få äta allt men ändå hitta en balans i hur mycket man kan äta och unna sig. När jag lägger in allt jag äter i appen blir varje måltid ett aktivt val och jag kommer ifrån mitt beteende när jag lät går och trycker i mig en rad choklad bara i farten och så vidare.

Jag kom snabbt in i bättre rutiner. Jag köpte hem mycket frukt och grönt och bra basvaror för att det ska vara enkelt att äta bra. Att äta saker som ger mig energi och får mig att må bra. I grunden har jag ätit varierat, mycket frukt och grönsaker, försökt dra ner på gräddiga såser, konsumerat otroligt mycket ägg (så bra livsmedel!), valt popcorn framför chips, en härlig smoothie framför en tråkig macka osv. Aktiva val som får mig att må bra! Men sen vill jag även poängtera att jag ätit maffiga efterrätter, goda drinkar, trerättersmiddagar och pizzor. Jag har ätit allt men inte varje dag.

Att röra på sig

Jag tror på vardagsmotion. Att hitta sätt att röra på sig i vardagen som inte behöver vara ombytt träning. Jag har haft som mål att gå 10 000 steg om dagen och det kan jag ibland komma upp i fastän jag inte varit utanför dörren. Tvätta, städa och leka är också motion 😉 Och så försöker jag gå dit jag ska och lämna bilen hemma. Jag går till förskolan, affären och så bokar jag gärna promenader med vänner. Perfekt tid att hinna prata och barnen är lugna i vagnen. Utöver det har jag tränat 1-3 pass i veckan på Curves och Friskis. Och ibland har det blivit hemmaträning när jag inte kommer iväg.

Mina 5 bästa tips för att äta mer hälsosamt

Efter båda mina graviditeter har jag gjort liknande viktresa och sammanfattningsvis är det dessa punkter som är viktigast för mig för att hitta tillbaka till en balanserad kost.

  1. Se till att ha bra saker hemma. Köp mycket frukt, grönt och sånt som du gillar som är hälsosamt. Hitta dina favoriter!
  2. Gör det lättillgängligt med bra mellanmål. När jag blir sugen/hungrig är det så lätt att jag slänger i mig något som inte är så bra och som inte håller mig mätt.. Jag har t ex sett till att alltid ha kokta ägg hemma. Det funkar för mig!
  3. Ha alltid med dig något nyttigt snacks i väskan så du inte köper/äter nå godis eller liknande när du blir hungrig och är på vift.
  4. Berätta för de i din omgivning att du äter mer hälsosamt och försöker undvika socker och liknande så behöver de inte ens bjuda dig på sånt.
  5. Anpassa kost och rutiner efter ditt liv och vad du mår bra av. Alla är vi unika och man måste hitta sin egen väg!

Med detta sagt så har jag som sagt haft dagar/helger där jag ätit och druckit precis det jag vill. Men då har det varit viktigt för mig att hitta tillbaka igen snart därefter.

Full av energi

6 månader senare sitter jag här. Jag känner mig pigg och nöjd. Jag har energi till att orka vara en bra mamma. Jag äter mat som får mig att må bra, bli glad och håller mig mätt. Jag rör på mig mycket i vardagen och kompletterar detta med tuffare träningspass. Och för er som är nyfikna ska jag dela med mig av lite siffror. Det har motiverat mig och jag är stolt att jag klarat det! Jag är 178 cm lång och såhär har min vikt sett ut under den här resan:

  • Innan jag blev gravid med Mila vägde jag 78 kg.
  • Sen gick jag upp 20 kg under graviditeten.
  • När jag började ta tag i kost och träning 1 augusti vägde jag 92 kg.
  • 6 månader senare väger jag 76 kg så jag har alltså gått ner alla gravidkilon och 2 kilo till (totalt 16 kg!)

Jag känner mig snygg och jag trivs med mig själv. Nu är jag klar med vågen, jag har gått ner de kilon jag ville och nästa steg är att känna mig ännu starkare. Jag vill bygga mer muskler för att orka ännu mer. För att motivera mig på den resa har jag även vägt mig på en specialvåg på Curves så jag kan följa upp fettprocent och så. Heja mig!

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.