fbpx

Nu är vi på hemmaplan igen efter 5 dagar på landet. Vi har haft det grymt bra och jag har njutit av att vara ute i höstsolen, ätit och druckit gott, myst framför brasan, spelat spel, bakat, läst massa böcker och tränat. Har medvetet valt att vara lite mindre aktiv på bloggen och sociala medier dessa dagar för jag behövde det. Stories har jag dock uppdaterat en del 🙂

Avokadobowl med halloumi och grönkålshummus

Den långa bowltrenden

Olika typer av bowls har varit trendigt i flera år. Det är inte viktigt för mig att vara trendig och jag är sällan den som är tidig när det kommer något nytt. Men bowls har liksom fortsatt varit en favoriträtt när man inte vet vad man ska laga. Vi försöker ju att alltid ha någon hummus eller annan röra klar i kylen och grönsaker finns det alltid gott om. Då har man en bra bas. Ofta passar jag på att göra bowl när vi har ris eller quinoa kvar i kylen men det är inget måste. Då är det enda som man måste laga det protein man vill ha. Och det måste ju inte alltid lagas heller. Det kan ju vara bönor, fetaost, kikärter eller liknande.

Avokadobowl med halloumi och grönkålshummus

Denna avokadobowl stekte jag halloumi till. Kryddade med gurkmeja för att det snyggt men även för att det är en krydda som jag försöker använda alltmer i min matlagning tillsammans med andra kryddor som kanel, kardemumma, chili och annat. Antiinflammatorisk kost innehåller mycket kryddor och jag försöker ju plocka upp en del kostråd därifrån.

Så förutom kryddstekt halloumi innehåller denna bowl avokado, ris, spenat, grönkålshummus och morot. Gott, näringsrik och enkelt. Varsågoda!

Avokadobowl med halloumi och grönkålshummus

Avokadobowl med halloumi och grönkålshummus (1 port)

Ingredienser
1 dl kokt ris
100 g halloumi
1 tsk gurkmeja

1 avokado
En näve spenat
Grönkålshummus
1 morot

Gör såhär
Skär halloumin i tärningar. Hetta upp olja i en stekpanna och stek halloumin så den får fin färg. Krydda med gurkmeja och stek en minut till.
Riv moroten grovt. Kärna ur och tärna avokadon.
Lägg upp riset i mitten av en djup tallrik. Lägg på spenat, moroten, avokado, hummus och halloumin. Servera gärna med en dressing eller srirachamajo.

2

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.