Maillista

Helgen närmar sig och visst vill man njuta lite extra av god mat på helgen? Kanske till och med laga en smarrig förrätt eller en fräsch dessert? Idag tänkte jag ge ett tips på en perfekt förrätt som du lagar på nolltid. Det är en klassiker i snabbvariant. Nämligen langos! För mig är det kopplat till nöjesfält och marknader när man var liten och skulle köpa något gott. Här har jag serverat det som förrätt men det går även utmärkt att ha som huvudrätt och då kan man gärna ha skagenröra eller räkor på. Även riven ost är en klassisk topping! Dessa langos görs helt enkelt på färdigköpt pizzadeg och då kan man ju enkelt köpa vanlig eller glutenfri och båda blir lika bra. Och om amn vill ha den vegetariskt k  an man såklart välja tångcaviar. Så det här är glutenfria langos och jag toppade med min favorit créme fraiche, rom och hackad rödlök. och så lite gräslök från trädgården! Alltså MUMS!

Om du vill ha fler tips på smarriga förrätter så har jag en helt kategori med just det. Och längst ner i det här inlägget har jag samlat några goda favoriter. Så glöm inte kolla där!

Glutenfria langos

Glutenfria langos

Glutenfria langos

Ingredienser
1 glutenfri pizzadeg
Neutral olja

Créme fraiche
Rödlök
Rom

Gör såhär
Skär pizzadegen i lagom stora bitar. Hetta upp olja i en traktörpanna och ha ett lock redo. Oljan ska bli 180 grader.
Skala och hacka rödlök.
Lägg i en degbit i taget och fritera tills den fått fin färg på båda sidor. Fiska upp och lägg på hushållspapper så en del fett rinner av. Om du vill kan du sedan pensla med vitlöksolja innan du toppa med créme fraiche, rom och rödlök.

Glutenfria langos


Fler goda förrätter:

Caprese med pistage och citron

Fetaostkräm och tomatröra på stekt bröd

Gazpacho med krispiga krutonger

Rödbetscarpaccio med fetaost

0

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

wrapcb-footer-a