Maillista

Under åren som gått har min blogg förändrats. I början var det bara ett sätt att samla mina recept men numera är det inte bara mat här inne. Jag delar med mig av tankar kring familjelivet, rörelseglädje och mat. Så jag funderade på vilka av alla blogginlägg som beskriver min tanke med bloggen, vad vill jag inspirera med och vad som är viktigt för mig. Så jag har valt ut de blogginlägg som jag kallar bloggens grundstensartiklar och i det här inlägget tänkte jag berätta lite mer om de.

Inspirationen till detta fick jag från hälsobloggen Karinaxelsson.se som är en inspirerande kvinno som skriver om hälsa, träning och mat och hon har samlat viktiga blogginlägg som hennes grundstensartiklar.

Bloggens grundstensartiklar

Mina viktiga grundstensartiklar

Jag har valt ut dessa inlägg med omsorg. Det är både inlägg som visat sig vara väldigt populära men även de som är innehållsrika och har en viktig mening för mig. Inlägg som definierar bloggen och mina tankar med livet. Jag har delat in de i tre kategorier som känns viktiga på bloggen:

  • Rörelseglädje & träning
  • Vardagsmat & recept
  • Familjeliv & livsdesign

Mina grundstensartiklar

Rörelseglädje & träning

Rörelseglädje för hela familjen

Jag har sett mig själv som en träningsmänniska men på senare år har jag hittat min rörelseglädje och förstått att jag inte måste bli elitidrottare utan jag vill bara hålla igång min kropp. Orka med vardagen utan att känna mig trött. Vill känns mig stark och visa barnen att rörelse ska vara en naturlig del i livet. Så därför känns detta inlägg viktigt, där jag berättar om hur du kan hitta sätt att röra dig i vardagen som inte behöver vara träning.

Träna hemma – vardagsmotion för hela familjen

Jag brinner för rörelse och att hålla kroppen i form. Jag vill känna mig stark och orka. Jag vill ge mina barn en positiv bild av rörelse och se hur enkelt det är att träna hemma. Och att träning inte måste vara ett styrkepass med hantlar utan kan vara att kratta löv eller bygga en hinderbana i trädgården. Detta kändes som ett givet inlägg bland mina grundstensartiklar.

Bloggens grundstensartiklar - rörelseglädje

Vardagsmat & recept

Snabba luncher – 20 recept!

Jag älskar att dela med mig av recept som underlättar vardagen. Recept som gör en mätt och som självklart smakar gott. Och i det här inlägget har jag samlat snabba luncher som är enkla att laga. Ett uppskattat inlägg som tillhör grundstensartiklarna!

Sås till kalkon – kalkonfilé i ugn med mammas underbara sås

Aldrig i mitt liv hade jag kunnat ana att denna sås skulle bli mitt mest lästa recept. Men det är förståeligt med tanke på hur otroligt god den är och den har en given plats bland mina grundstensartiklar. En gräddig sås med kryddpeppar som smakar magiskt gott tillsammans med kalkonfilé. Mums!

Sås till kalkon - kalkonfilé i ugn

Nyttiga chokladbollar

De senaste åren har det blivit allt mer recept som är antiinflammatoriska samt där jag försöker dra ner på vitt socker. Jag älskar sötsaker och att ta något sött till kaffet är njutning! En av mina favoriter (som jag ALLTID) har i frysen är dessa nyttiga chokladbollar. Med dadlar, havregryn och kokosolja. Så goda!

Att gå över till en glutenfri kost

För flera år sedan testade jag att ta bort gluten ur min kost för att se om mina eksem blev bättre. Och det blev stor skillnad! Sedan dess har jag ätit glutenfritt (förutom när jag varit gravid/ammat då jag kunnat äta gluten). Och många har bett om tips på hur man göra och vad man enklast byter ut. Så då skrev jag detta inlägg som är fullmatat med tips och recept för dig som vill äta glutenfritt.

Billig vardagsmat

Att dela med mig av recept och inspiration till en god och hållbar vardag känns viktigt. Att dela med mig av middagstips som funkar i vardagen och som inte är för dyra. För oavsett hur mycket jag älskar mat så vill jag inte äta upp alltför mycket pengar. Vardagsmat ska vara ekonomiskt hållbar.

Linsbolognese med champinjoner

Familjeliv & livsdesign

Spara föräldradagar

Jag skriver gärna om föräldraskapet och för oss kändes det självklart att försöka vara hemma lite längre och spara på föräldradagarna. Så barnen började på förskola efter de fyllt två år och då har vi ändå dagar kvar till alla lov osv. Så här har jag samlat mina tips på hur du kan spara på föräldradagarna och njuta av mer tid med barnen under många år.

Potträning – blöjfri på 3 dagar

När Noel fyllde två år bestämde vi oss för att sluta med dagblöja och vi gick all in i metoden som skulle ta tre dagar. Sagt och gjort, det gick väldigt bra och i det här inlägget har jag delat med mig av mina erfarenheter.

Bloggens grundstensartiklar - potträning

Göra egen barnmat

När barnen var små och skulle börja med smakportioner tyckte jag det var så roligt att göra det själv. Sen fortsatte jag laga en hel del barnmat själv och jag har samlat en hel del recept på bloggen. Dessutom har jag skrivit denna guide där du får tips hur du gör egen barnmat, steg-för-steg.

Livsdesign – kost och hållbar vardagsmat

2019 skrev jag en serie med blogginlägg om livsdesign. Jag berättade om mitt sätt att se på olika delar i livet. I det här inlägget beskrev jag om hur jag ser på kost och hållbar vardagsmat och det är viktigt för mig. Att äta näringsrik mat, alltid smaka på maten och se på maten som bränsle som behöver vara varierad och färgglad för att hålla kroppen igång.

Glutenfri kokostoscakaka

Tack för att du ville läsa om mina grundstensartiklar <3

2

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.