Jag har aldrig varit en sportig person. Jag hittade aldrig den där sporten som jag sedan höll fast vid i massa år. Jag har testat olika aktiviteter och sporter och sen bytt till något annat. När jag var liten så höll jag t ex på med aerobics, olika danser och volleyboll. Som ung vuxen har jag ändå försökt hålla igång och har haft kort på olika gym och pallrat mig dit 2-3 gånger i veckan.

Hemmaträning med barnen

Träning för välmående

Men de senaste åren har jag mer och mer insett hur viktig träningen är för hela mitt välmående. Det vet man ju i teorin men om man aldrig hittat helt rätt så är det svårt att få den rätta känslan. Jag gillar att gå på pass med en kompis, utmana mig själv på gymmet och eller kanske testa någon sport. Men där jag är i livet just nu är inte gymkort rätt för mig. Jag vill ha max en minuts transporttid till träningen, kunna träna vilken tid jag vill och har inte behov av sällskap mer än en härlig podd i öronen. Då är hemmaträning the way to go!

Hemmaträning istället för gymmet

Så numera har jag inget träningskort utan istället tränar jag hemma, inne och i naturen. Jag får ofta höra att jag är duktig och att man inte förstår hur jag orkar ta mig upp varje morgon och träna. Och visst, jag är disciplinerad och har alltid varit, men det är väldigt lätt att motivera sig när man känner skillnaden i kroppen. Jag går upp 30-60 minuter tidigare för att träna varje vardag. Jag har ett träningsprogram med styrkeövningar som jag gör alla dagar och det tar ca 20-25 minuter. Och allra helst kompletterar jag det med en promenad eller lite yoga.

Träna hemma med barn

Inkludera barnen

När jag tränar på helgen så inkluderar jag gärna barnen. Och det vill jag gärna tipsa om. För visst är det skönt på vardagarna när jag är själv och kan träna i min takt utan störningsmoment. Och jag berättar gärna för barnen att jag varit ute och tränat för att det ska vara en naturlig del i vardagen. På helgen så är det roligt att umgås så mycket som möjligt och då inkluderar jag gärna barnen i träningen. Och här tänkte jag sammanfatta några tips och tankar hur jag inkluderar barnen i min hemmaträning.

1. Använd de som vikt

Gör t ex knäböj med de i famnen eller låt de sitta på dig när du gör höftlyft.

Hemmaträning med barnen

2. Ha roligt tillsammans

Var inte så allvarlig utan gör det lekfullt och roligt. Inte för mycket pekpinnar!

3. Lär de att träning är en naturlig del i livet

Det viktigaste är inte att man gör exakt rätt övning utan bara att röra på sig och aktivera kroppen.

4. Variera upplägget

Antingen tränar vi tillsammans till en träningsvideo som funkar för barn, eller så sätter jag igång någon rolig spellista eller en dans/träningsvideo för barn på TVn så kör de sin grej och jag min.

5. Ha en extra yogamatta som barnen får vara på

Då blir det enklare att inte bli tacklad mitt i en övning och de tycker om att ha sitt space. Lär de att träning är roligt och hjälp varandra!

6. Barnen utvecklas

De får träna både rörlighet, styrka och koordination

Och jag förstår, ibland känns det såå jobbigt att försöka inkludera barnen i träningen och de bara röjer, lyssnar inte och har inget fokus. Gör det bästa av situationen och anpassa efter dagens humör och fokus. Börja kanske med lite dans för att få ur spring i benen.

För mer inspiration kan du läsa mitt inlägg om rörelseglädje för hela familjen!

Hemmaträning med barnen

2

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.