Maillista

Godmorgon! Idag är det söndag och även om det är semester så är det ju ändå något speciellt med helgfrukost. Man sitter extra länge, unnar sig något gott som kanske tar lite längre tid att fixa osv. Så idag tänkte jag ge er ett frukosttips som funkar utmärkt både på vardag och helgen. Denna räcker till 4 portioner så antingen är det lagom för familjen eller så gör du en laddning på söndagkväll så har du preppad frukost för 4 dagar framåt. Hur bra? Denna jordgubbschia är väldigt god och innehåller bra näring tack vare chiafrön. Sen serverade jag min med en klick turkisk yoghurt. lite färska bär och frön. Så himla gott!

Jordgubbschia med vanilj

Vad är chiapudding?

Chiapudding är en frukost som blev populär för flera år sedan. I grunden blandar man chiafrön med valfri mjölk och så får de står och svälla några timmar. Det blir då en tjock pudding som vissa tycker är väldigt god och vissa tycker den får lite slemmig konsistens. Chiafrön är väldigt nyttigt och innehåller bland annat omega-3 och protein. Jag gillar att smaksätta min chiapudding och servera med en del chiapudding och en del yoghurt och sen valfria toppings. En bra frukost som går snabbt då den kan stå förberedd i kylen i flera dagar. Jag länkar fler recept på chiapudding längst ner i inlägget.

Jordgubbschia med vanilj (4 port)

Ingredienser
200 g jordgubbar
2 dl mandelmjölk
4 msk chiafrön
2 krm vaniljpulver

Turkisk yoghurt
Färska bär
Frön eller granola

Gör såhär
Ansa och skölj jordgubbarna. Mixa jordgubbar tillsammans med mandelmjölken och blanda sedan ner chiafrön och vaniljpulver. Ställ kallt och rör om efter ca 15 minuter. Låt sedan stå kallt över natten.
Servera med en klick yoghurt, frön och färska bär.

Jordgubbschia med vanilj


Fler recept på chiapudding:

Chiapudding med mandelmjölk

Kokoschiapudding med kardemumma

Vaniljchiapudding med röda vinbär

1

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.