fbpx

Ett nytt år har startat, ett nytt decennium. 2020 känns spännande, nytt och ett år som kommer innebära stor förändring i min vardag. Jag har ju tidigare skrivit flera inlägg om livsdesign på olika teman och idag tänkte jag skriva om livsdesign 2020 eftersom det blir mycket förändringar och jag ska hitta nya rutiner som funkar för mig och familjen.

Efter 3,5 års föräldraledighet ska jag börja jobba igen. Läskigt, spännande och roligt. Men såklart blandade känslor när jag nu inte ska vara med barnen 24/7. David kommer vara hemma till augusti då Mila ska skolas in på förskolan. Så det blir en bra övergång under våren där han är hemma med barnen och jag verkligen kan satsa 100% på mitt nya jobb.

Livsdesign 2020

Ny vardag

Första dagen på mitt nya jobb närmar sig med stormsteg. Jag är så laddad! Det blir en nystart med utmaning. Jag ska börja jobba på ett företag som känns modernt, roligt och i en spännande bransch. Jag kommer lära mig massor av nya saker och lära känna många härliga människor. Det känns toppen och jag känner mig redan väldigt välkommen.

Men nu ska lugna (jovars, inte alltid..) morgnar hemma bytas ut mot tidig väckarklocka och att bara ha mig själv att göra iordning (det känns lyxigt!). Promenad till förskolan (iaf tre dagar i veckan) blir istället tågresa till stan. Åh, det är blandade känslor men jag vet att det kommer att bli bra!

Livsdesign 2020

Så nu tänkte jag skriva om hur jag ser på vardagen 2020. Vad ska jag prioritera och hur ska jag hitta balans. Jag tänkte dela upp i underrubriker för att inte missa något. Nu kör vi!

Kost och hållbar vardagsmat

När det kommer till kosten hoppas jag på att det inte ska förändras alltför mycket. Min plan är att fortsätta med min gröna smoothie till frukost. Jag kommer försöka förbereda den på kvällen och hälla upp i min smoothieflaska och på morgonen tar jag med mig den och en termosmugg med te som jag dricker på tåget. På så vis får jag en näringsrik och mättande start på dagen. Vidare får jag se hur jag gör med mellis på nya jobbet. Frukt, nötter och kokt ägg är min plan. Matlåda till lunch och sen kommer David oftast laga middagen så den är klar när jag kommer hem. Och när tiden inte räcker till ska vi alltid ha färdig mat i frysen att ta fram, t ex linssås, ratatouille, korvstoganoff osv.

Just nu äter jag glutenfritt och försöker även anpassa kosten så den blir mer antiinflammatorisk. Men jag är absolut inte strikt och tänker inte bli det just nu eftersom jag håller på att utvärdera hormoner, eksem och kost. Det kommer ett eget inlägg om det.

Utmaningen blir att släppa kontrollen på middagslagningen och lämna över det till David. Jag hoppas på bra och varierade middagar som innehåller mycket rotfrukter och grönsaker. Vi håller fast vid minst två olika grönsaker som tillbehör till middagen.

Mellanmål på kontoret

Hem och familj

Vi försöker dela på hushållssysslorna och förhoppningen är att den som är hemma med barnen hinner göra mer. Men vissa dagar är det inte lätt att få till allt fix i hemmet när man är hemma med barnen och då får man lösa det gemensamt på kvällen. Så jag hoppas att David kommer hinna handla mat, laga middag och ha undanplockat och det som inte hinns med får jag ta över på kvällen. Jag tror det kommer funka bra men det blir utmanande för mig att släppa kontrollen och acceptera att David inte har samma krav på hemmet som jag har.

Prio är att äta gemensam middag och hinna prata om dagen och se till att hemmet är fint så man trivs hemma. Vi fortsätter ha som rutin att aldrig lägga oss med disk på bänken, leksaker på golvet osv.

Sen ska vi få till egentid, sociala aktiviteter och även barnfri tid någon gång ibland. Detta får utkristallisera sig längs vägen. Vi är duktiga på att planera och kommunicera så det kommer nog lösa sig. Jag tror t ex vi träffar familj/vänner minst en vardagkväll i veckan.

Livsdesign 2020

Träning

Gällande träning har jag verkligen hittat en bra rutin denna höst. Jag har fått till bra morgonträning och jag saknar inte alls gymkort just nu. Jag kör löpning utomhus samt styrketräning hemma. Då kan jag effektivisera genom att inte behöva boka pass eller ta någon tid att transportera mig. Dessutom kan barnen vara med när det behövs.

Nu är en morgonmänniska och jag kommer därför fortsätta gå upp tidigt och träna innan jobbet 2-3 gånger i veckan. Jag räknar med att det tar ca 30-45 minuter. På helgen kan jag komplettera med ett längre pass. Träningen får mig att må bra så jag kommer inte prioritera bort den. Det är inte ett alternativ.

Bloggen

Jag vet inte hur mycket tid jag kommer lägga på bloggen. Jag kommer försöka att fortsätta med vegetariskt middagstips på måndagar och sen kanske något mer recept eller annat. Men jag ska inte ställa krav på antal inlägg. Bloggen ska vara rolig och inte en stress. Jag kommer ju automatiskt laga mindre mat eftersom jag nu ofta lagat både lunch och middag. Förhoppningsvis får jag till tid i köket på helgen eftersom det är ett av mina stora intressen. Vill även skriva mer inlägg om livsdesign, rörelseglädje och hållbar vardag.

Pengar

Vår ekonomi kommer inte förändras avsevärt då vi fortsätter vara en heltidslön och en heltid föräldraledig. Vi ska försöka jobba på vårt hussparande för att kunna göra vissa renoveringar som vi klurar på. Vi har även två resor planerade för året men de är redan betalda så det är ju bra.

Fördelning av timmar

När jag skrev min artikelserie om livsdesign under 2019 så innehöll ett inlägg en uppskattning av dygnets timmar som föräldraledig. Jag tänkte göra en uppskattning för hur jag tror att de kommer se ut nu
Livsdesign 2019– Livsdesign 2020
– 1 timme träning
– 1 timme träning
– 2 timme morgonrutin mig och barnen – 1 timme morgonrutin mig
– 1 timme lämning på förskolan+promenad – 1 timme transport till jobbet
– 7 timmar tid med barnen – 9 timmars jobb inkl lunch
– 2 timmar matlagning+middag – 1 timme transport från jobbet
– 2 timmar lek med barnen – 2 timmar middag och lek med barnen
– 1 timme nattning – 1 timme nattning
– 1 timme övrig tid – 1 timme övrig tid
– 7 timmars sömn – 7 timmars sömn

Jag och barnen i köket

Hur ser din livsdesign 2020 ut?

Nu tror jag att jag har fått med det jag tänkte på temat livsdesign 2020. Kortfattat såklart men ändå en struktur hur jag vill att vardagen ska se ut. Sen kommer det blir ytterligare förändring till hösten när vi båda ska jobba men det får bli ett inlägg längre fram.

Har du funderat på livsdesignen för 2020? Något du vill ändra? 

    Mentions

  • 💬 Utvärdering 2019 och mål 2020 • SandraCallermo.se - En matig livsstilsblogg!

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

wrapcb-footer-b