fbpx

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus

Jag fick en hel del positiv respons på förra veckans inlägg där jag introducerade min artikelserie om livsdesign. Så kul! Jag har skrivit ut vilka rubriker jag har tänkt och sen ska jag se till att fylla dessa inlägg med allt möjligt som berör ämnet. Jag hoppas att jag kan inspirera dig till att tänka hur du verkligen vill leva ditt liv.

Kost och hållbar vardagsmat

Dagens ämne är kost och hållbar vardagsmat. För mig är det väldigt basic, jag vill äta mat som får mig att må bra, orka allt vad livet erbjuder och som gör mig glad. Under åren har det förändrats en hel del vad detta innebär för kosthållning. Jag gillar inte dieter men jag tycker det är spännande att se hur man kan påverka sitt mående med hjälp av kosten. Hur mycket det faktiskt påverkar i humör, energi och välmående.

Som ni vet älskar jag mat. Jag är intresserad av att laga mat och hitta på nya recept och det är något jag mår bra av. Jag vet att alla inte har samma intresse. Att vissa ser på mat som ett nödvändigt ont som man bara måste göra. Och jag förstår att mycket i livet påverkar detta. Vilken plats maten tagit i ens uppväxt, hur man lever idag (själv, sambo, familj eller annat) och vilka förutsättningar man har.

Livsdesign del 2 - kost

Medveten kost

Jag strävar efter en medveten kost. När jag stoppar i mig något så ska det vara ett aktivt val. Det kan handla om en näringsrik och matig sallad för att få bra energi och fylla på depåerna. Det kan även handla om en rejäl hamburgertallrik med pommes och extra majonäs. Eller om en stor kanelbulle med så mycket smör att den är alldeles kladdig. Det kan även vara en smoothie med massor av goda bär som får en ljuvlig färg.

Det finns hundratals olika sätt att “värdera” mat. Vad som är nyttigt och vad man “bör” äta. Jag tror att alla måste hitta sin egen väg. Vad mår din kropp bra av och vilka prioriteringar gör du när det kommer till kost?

Nya rutiner

Som jag nämnt tidigare har jag nyligen lagt om min kost. För mig har anledningarna varit flera däribland att:
– Jag vill vara en pigg och glad mamma som orkar
– Jag vill känns mig stark och orka träna
– Jag vill få bukt med mina eksem
– Jag vill få en stabilare maghälsa och lära känna mig kropp

Antiinflammatorisk kost

Det finns mycket att läsa om antiinflammatorisk kost och jag har plöjt några böcker (se tips lite längre ned!) och valt ut det jag tror på och sammanfattat mina grundstenar.

  • Boosta med antiinflammatorisk mat. Så nära naturen som möjligt. Så lite processat som möjligt. Försök undvika tillsatser.
  • Ät mer grönsaker, frön och nötter, ordentligt med protein och fett, våga krydda maten, Omega3 (gärna fet fisk), yoghurt eller kefir samt mjölksyrade grönsaker.
  • Tänk färgglatt och varierat!
  • Drick mycket te och variera sorter. Om alkohol, prioritera rött vin.
  • Byt pastan mot sötpotatis, quinoa och råris. Kan äta pasta men ta en mindre portion och ta mer grönsaker.
  • Dra ner på bröd (välj surdeg eller rågbröd), godis (välj mörk choklad) och tillsatt socker.
  • Motionera mycket och varva lugnare träning med mer intensiv.

Nu har jag ätit antiinflammatorisk kost mer eller mindre strikt i ca 3 veckor och jag känner redan bättre energi, ökat välmående, mindre sötsug och mindre eksem.

Livsdesign del 2 - kost

Inspirerande litteratur

När jag läst på om nya kostvanor och antiinflammatorisk kost så har jag tagit hjälp av följande.

Maria Borelius böcker Hälsorevolutionen och Bliss

Mia Clase och Lina Nertby Aurells böcker: Food Pharmacy, Näringsjägaren och Kokboken

Niklas Ekstedt och Hanrik Ennart böcker om Happy food och del två

En vanlig dag

Så vad äter jag en vanlig dag? Nu har jag förmånen att vara föräldraledig och därmed är jag relativt flexibel och har tid att förbereda mat. Det har gjort det lättare att ställa om kosten och jag försöker nu skapa rutiner som ska fungera även när jag börjar jobba.

För mig är det viktigt att ge barnen en sund relation till kost och att det är naturligt att äta mycket frukt och grönt. Det handlar inte om att vi aldrig kan moffa och hur onyttigt som helst men det ska inte vara vardagen. Jag tror de mår bra av bra mat med mycket näring så de mår bra och orkar upptäcka livet.

Middagen är en viktig del i vardagen. Då sitter vi ner tillsammans och pratar om dagen och låter maten få intas i lugn och ro. Om barnen blir för hungriga innan David kommit hem så prioriterar jag att ge de grönsaker medan jag lagar mat så kan vi äta tillsammans och de får alltid i sig grönsaker.

Livsdesign del 2 - kost

Frukost

Just nu kör jag på en rejäl grön smoothie (banan, ingefära, spenat, citron, gurkmeja, fryst mango, mandelmjölk och vatten). Kan även variera med ägg (kokt eller äggröra), fröknäcke, gröt eller yoghurt med granola

Mellanmål

Här varierar jag frukt, nötter, fil/yoghurt, ägg eller riskakor

Lunch

Gårdagens rester eller något snabblagat (sallad, omelett, shakshuka, bakad sötpotatis eller liknande)

Mellanmål

Samma som ovan

Middag

Väldigt varierat. Jag försöker utgå från det som finns hemma och mycket grönt. Favoriter just nu är currygryta med ris, sötpotatisplåt med någon ost, grönsaker och annat gott, vegetariska biffar, pasta med köttfärssås (antingen helt vegetarisk eller 50/50 kött och grönsaker)

Kvällsgott

Te och vindruvor/fruktsallad

Mina bästa tips

  • På söndagar ser jag till att göra en boostad pizzasallad och en röra/sås som räcker hela veckan. Perfekt att ha på fröknäcke, riskaka eller doppa grönsaker i.
  • Se till att det finns bra matlådor i frysen.
  • Ha alltid ägg hemma, då kan man alltid slänga ihop något snabbt.
  • Se till att det finns mycket grönt hemma. Frukt, grönsaker, rotfrukter och bra alternativ.
  • Se till att det finns nyttigt godis i frysen
  • Drick mycket vatten och te.
  • Ha alltid nötter och torkad frukt i handväskan
  • Gör vindruvor, torkade tranbär, bananglass och dadelbollar till lyxigt fika och fredagsmys. Försök utesluta vitt socker i den mån det går.
  • Ät färgglatt och försök ha grönsaker hemma som är enkla att ta fram så du slipper ta tid att göra sallad (tänk burkmajs, körsbärstomater, minimorötter osv).

Livsdesign del 2 - kost

 

3

2 svar

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.