fbpx

Idag är det dags för den tredje delen i min artikelserie om livsdesign (del 1 och del 2 hittar ni här). Och jag måste erkänna att den här veckan har varit fullt upp och jag har inte fått till så mycket tid som jag önskat med det här inlägget men jag tror jag fått ihop det på ett bra sätt till slut ändå. Om ni saknar något kan ni bara skriva en kommentar.

Bygga vår vardag

Idag ska det alltså handla om hur vi vill bygga vår vardag när det kommer till hur vi vill fördela vår tid. När ingen av oss är föräldraledig går ju majoriteten av dygnets vakna timmar till jobb. Men vad gör vi på de timmar som är kvar? Och hur vill vi att jobbtimmarna ska vara?

Styra min egen tid

Jag drömmer om att styra min egen tid. Att lägga min arbetstid på uppdrag i min egen firma. Att bestämma hur jag fördelar min tid och vara flexibel när jag jobbar och varifrån. Det känns mycket värt med den friheten. Att slippa långa restider och att verkligen brinna för det jag gör. Att kunna hämta barnen när de fortfarande är glada och inte helt slut och energilösa. En vacker dag kommer jag stå där som en framgångsrik företagare som hinner vara med sin familj och samtidigt göra spännande och utvecklande uppdrag där jag hjälper människor.

Men det är på längre sikt. Jag klurar dagligen på hur jag ska utveckla min verksamhet för att kunna leva på den. Men jag vill verkligen inte stressa mig fram till det så än så länge är jag anställd.

ivsdesign del 3 - bygga vår vardag

Vad ska få plats?

Så för mig är det viktigt att ha något att sträva mot, dit jag vet att jag vill. Men sen måste man ju leva i nuet och se över hur livet ser ut just nu. Med det inte sagt att man ska göra som alla andra utan man ska fundera över varje grej – är det här något vi prioriterar? Hur vill vi ha det?

Det är viktigt att vardagen inte får kännas tråkig, stressig och inrutad. Vi vill kunna vara spontant, göra vad vi känner för och uppskatta livet minst lika mycket en tisdag som en lördag. Vi vill inte bara leva för helgerna. Förutom nedanstående punkter vill vi ju såklart få till för intressen men för min del handlar det mest om att laga mat och jobba med bloggen och det hittar jag tid för lite här och där. Och mat ska ju ändå lagas så det får jag till varje vecka, mer eller mindre.

När det kommer till helgen så försöker vi hålla en kväll ledig för att ha en lugn hemmakväll. Men sen gillar vi att ha saker planerat. Det brukar bli babysim, någon middag med vänner, några todoer och så.

Så jag har ställt mig frågan – Vad ska vi hinna med (utöver jobb) och hur får vi bra flyt?

1. Träning och rörelseglädje

Både jag och David vill träna och behöver det för att må bra. David älskar squash så han försöker få till det ca 2 gånger i veckan. Han har en fast tid med en vän på torsdagkvällar kl 20.30 och då är målet att barnen ska vara nattade när han åker så jag får tid för blogg och annat. Den andra gången är lite varierande. Jag har fastnat för hemmaträning och på morgonen. Jag har numera inget träningskort utan vill träna effektivt hemma. Huvudfokus är löpning och det kompletterar jag med styrketräning. Jag har svårt att hitta tid, motivation och energi på kvällen så jag går hellre upp en timme tidigare för att träna. För oss funkar det bra att jag tränar ca 3 morgnar i veckan och då har David ansvar för barnen fram till 7. Då har jag tränat och duschat och han kan åka till jobbet. Funkar toppen!

Och inte att förglömma, vardagsmotion och rörelseglädje. Vi försöker hinna få till tid ute tillsammans. T ex att Noel får åka sparkcykel innan middagen, att vi tar en kvällspromenad (jag och David hinner prata samtidigt som barnen nattas i vagnen – winwin!). Vi försöker gå dit vi ska istället för att åka bil/buss.

ivsdesign del 3 - bygga vår vardag

2. Gemensamma middagar

Efter arbetsdagen (på jobb eller som föräldraledig 😛 ) vill vi ha tid tillsammans. Berätta för varandra vad vi gjort idag och äta en god måltid tillsammans. Just nu är jag föräldraledig och har tagit på mig ansvar att försöka ha maten på bordet när David kommer hem vid 17.30. Det funkar ofta men inte alltid. Under tiden jag lagar mat håller jag ofta barnen glada genom att de får hjälpa till eller börja snacks på grönsakerna. Om jag inte får till matlagningen set vi till att ha köttfärssås, korvstroganoff eller annat i frysen som enkelt tas fram och kompletteras med ris eller pasta. När vi sätter oss till bords (och jag har fotat klart maten) lägger vi bort mobilerna.

3. Egen tid för var för sig

Alla behöver sin tid när man bara behöver tänka på sig själv och sina behov., Som det är just nu har jag ett större behov för det än David. Jag tror både det ligger hos mig personligen men även att jag är med barnen hela dagarna och får inte många minuter då man kan hinna tänka klart och slutföra uppgifter. Så jag måste prioritera egen tid på kontoret, en middag med en vän eller annat för att orka vara den glada personen jag vill vara.

4. Sociala aktiviteter

Vi är sociala och har alltid haft fullspäckat schema när det kommer till sociala aktiviteter. Vi har många vänner vi träffar regelbundet och trivs med det. I många år har vi haft 3-4 middagsbokningar varje vecka (nu pratar vi bara vardagar) men sen vi fick barnen behöver vi lite mer fritt. Men oftast har vi 1-2 middagar med andra på vardagar och det trivs vi med.

5. Partid

Någon kväll i veckan unnar vi oss tid i soffan med en serie och något kvällsgott att äta. Sedan försöker vi alltid lägga oss samtidigt och hinna kramas och prata varje kväll. Viktigt!

6. Städning

I perioder har vi tagit hjälp med städning men nu prioriterar vi inte pengar på det. Vi har delat upp städuppgifterna mellan oss då jag försöker undvika vatten p g a eksemen. Så jag dammar och dammsuger och David är ansvarig för kök och badrum. Det funkar för oss även om vi har lite olika standards och jag som är hemma tycker ibland det är jobbigt när det är för smutsigt. Allt ska städas en gång per vecka men vi anpassar vilken dag beroende på hur veckan ser ut.

ivsdesign del 3 - bygga vår vardag

Knep för en mer hållbar vardag

Vi har några punkter som vi tillsammans diskuterat fram för att få en hållbar vardag där vi har bästa förutsättningarna för att må bra och hinna med sånt vi vill.

  • Håll hemmet städat och plocka undan det man tagit fram. Lägg saker på rätt plats.
  • På söndagar kollar vi alltid igenom veckans om kommer. Vad har vi planerat, vad måste vi boka in och hur ska vi få ihop Todoer och sånt som behöver fixas. Då får vi en bild av veckan och kan direkt se om vi måste stryka eller lägga till.
  • Varje kväll görs hemmet iordning så att man har bra förutsättningar till dagen efter. Om diskmaskinen är ren – töm den. Plocka alltid undan leksaker, förbered frukost, packa vagnen/bilen, töm sopor och återvinning osv. Det är så mycket mer värt att ta 10 minuter på kvällen än att bli stressad på morgonen.
  • Håll efter städning spontant. Om toan börjar bli smutsig, städa den direkt,. Dra av handfatet med två och vatten när du ändå tvättar dig. Dammsuga direkt efter maten så slipper du dra runt matresterna i huset.
  • ToDoer som tar mindre än 5 minuter, gör direkt. Jag kan t ex komma på mig själv ställa saker vi altandörren som ska tas ut i förrådet. Så kan de bli stående där för jag tänker att det kanske kommer fler saker som ska dit. Under tiden stör jag mig på den. Istället hade jag bara kunnat ta ut den direkt och på så vis undvika onödig irritation,
  • Känn av hur den andra mår. Var uppmärksam på vad respektive familjemedlem behöver för att må bra. Avlastning, bli ompysslad, få ta en dusch ifred eller annat.
  • Kommunicera, kommunicera, kommunicera! De flesta av våra tjafs hade kunnat undvikas om vi bara kommunicerat ordentligt från början.
  • Var alltid så snäll du orkar. Försöka att inte låta otrevlig i onödan och ge varandra extra kärlek så ofta som möjligt.

ivsdesign del 3 - bygga vår vardag


För dig som vill ha ännu mer inspiration när det kommer till livsdesign kan jag ger er följande lästips:

Madeleine Rybeck skriver mycket bra om hur hon tänker för att designa livet. En stor del av innehåller är endast för medlemmar (prisvärt med mycket bra artiklar!) men för dig som inte vill bli medlem finns en del inlägg som är öppna och så kan jag rekommendera hennes Instagram

Sara Öhman berättar om tre modeller för att designa livet

1

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.