Maillista

Järn är något som är viktigt för oss. Det är inte helt ovanligt med järnbrist och att man någon gång i livet kan behöva äta järtillskott. Speciellt under exempelvis en graviditet. Men även om man till exempel ger blod. Förra veckan var jag på blodbussen och gav blod och sen fick jag med mig hem en karta med jä’rntabletter för att fylla på. Och det är såklart viktigt! men även i vardagen är det viktigt att tänka på sitt järnintag då järnbrist kan leda till exempelvis trötthet, huvudvärk och svårare att koncentrera sig. Järnrik mat är till exempel kött, gröna grönsaker, nötter, frön, aprikoser och mycket annat. Så kom jag på att man kan ju göra en järnrik nötmix som amn kan ha tillgängligt hemma eller i handväskan för att kunna ta en näve till mellanmål.

Järnrik nötmix

Nötter, frön och frukt

Denna nötmix innehåller nötter och frön samt torkade aprikoser som är rika på järn. Sen tog jag i torkade tranbär som innehåller C-vitamin då det hjälper kroppen att ta upp järnet. Så om du vill ha nötmixen som mellanmål kan du gärna komplettera med en C-vitaminrik frukt också, t ex apelsin.

Så om du vet att du behöver extra järn på grund av graviditet eller annat så är det bra att tänka på att öka andelen järnrika livsmedel i din kost. Och så kan jag varmt rekommendera denna nötmix och andra järnrika recept som du hittar längre ner i inlägget. Ett annat tips är att göra smoothies där du kan ha i nötter, frön, spenat och någon C-vitaminrik frukt eller bär. Mums!

Järnrik nötmix

Järnrik nötmix

Ingredienser
1 dl cashewnötter
1 dl mandlar
1 dl pumpakärnor
1 dl torkade tranbär
5 torkade aprikoser

Gör såhär
Skär aprikoserna i mindre bitar om du vill. Blanda ihop cashewnötter, mandlar, pumpakärnor, tranbär och hackade aprikoser. Avsluta gärna med att blanda ner en nypa salt.


Fler järnrika recept:

Frömix med järn

Mixad havregrynsgröt med blåbär och frömix

2

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.