Jag älskar att göra smoothie till frukost. Även Noel har blivit en riktig smoothieälskare. Han vill såklart vara med och trycka på knappen på blendern och se hur smoothien mixas och får en snygg färg. Han blir alldeles sprallig och spricker upp i ett stort leende. Det är roligt att han gärna testar nya smoothies och gillar att experimentera som jag. För man kan ju stoppa i både frukt, bär och grönsaker i smoothien och gärna någon krydda för att få sting. Min standardsmoothie är med en banan i botten, sen en stor näve frysta hallon, gärna något mer bär eller mango samt vatten/juice/yoghurt. Mixa och servera! Enkelt och väldigt gott på råvaror som alltid finns hemma hos mig. Vilken är din favoritsmoothie?

Såhär i skördetider så finns det mycket frukt ute på träden som är redo att plockas. Tyvärr har vi inga egna fruktträd men då vi har både grannar, familj och vänner som gärna delar med sig så får vi en hel del närodlad frukt ändå vilket är lyxigt. Så när vi träffade fina vänner som bor i Åkersberga så fick vi en hink med plommon och då blev vi så glada. Annars är det mest äpplen vi har fått tidigare. Då fick det bli en härligt krämig plommonsmoothie som även fick sällskap av lite björnbär och vätskan i denna blev äppeljuice. Jag använder gärna frysta bär så smoothien blir tjock och kall. Den blev väldigt god och jag älskar färgen!

PS: Om du har mycket plommon kan jag rekommendera att göra denna plommonmarmelad som blir jättegod till ostbrickan.

 

Plommonsmoothie med björnbär (2 glas)

Ingredienser
3 plommon
2 dl frysta björnbär
1 dl frysta hallon
3 dl apelsinjuice

Gör såhär
Kärna ur plommonen och lägg i en blander tillsammans med björnbär, hallon och apelsinjuice. Mixa slätt och servera direkt.

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.