Mitt humör har verkligen gått upp och ner senaste tiden. Jag har försökt klura på vad det kan bero på och tror att det är flera saker som spelar in. Till att börja med var september en hektiskt månad. Vi hade tre bröllop varav två var långa resor. Detta innebär en helt del logistik såsom packning till hela familjen, vad ska alla ha på sig (man kan säga att det finns ett stort hål i min garderob där det borde finnas amningsbara finklänningar..), inköp av presenter och fix kring barnvakt och så vidare.

Sen har jag ju en 4 månaders bebis som jag helammar (hormoner hormoner) och hon har dessutom haft en tuff period då hon vägrat alla andra än mig på kvällarna. Så otroligt mammig! På det så har jag haft extra mycket med bloggen i och med ny design och nylansering. Och i allt det här ska man få ihop nya rutiner som tvåbarnsfamilj med förskola, jobb, blogg, sociala events, träning, hemmet.. Dessutom har jag börjat med p-piller så hormonerna upplevs som en bergochdalbana.

Ja, nu när jag tänker på det så kanske det inte är så konstigt att mitt humör svänger och jag har känt mig en del stressad. Jag kan helt plötsligt känna mig låg och gråtfärdig och inte orka göra någonting..

Ta tag i problemet

Så nu ska jag ta tag i det här. Och missförstå mig rätt, jag mår ofta väldigt bra men det är de här upp- och nedgångarna som är jobbiga och jag tror att mycket är hormonellt men det finns även andra saker jag ska ta tag i. Men ska även prata med min barnmorska om det finns något alternativ till p-piller som kan göra skillnad. Men jag har i alla fall funderat på vad jag behöver förändra, ta bort, strukturera upp osv för att må bra. Följande punkter har jag kommit fram till:

Se bloggen som mitt jobb

Bli duktigare på att planera in bloggjobb i kalendern. Se bloggen som mitt jobb! Och se till att sätta mig vid ett ordentligt bord, ta fram det jag behöver och kom igång.

Sammanställ ToDoer och prioritera

Jag är bäst på att skriva ToDo-listor men jag gör två fel. Jag skriver listor på flera olika ställen så jag blir stressad över vilken lista jag ska börja med och jag prioriterar inte listorna. Jag kan lätt ha gjort grejjer i två timmar och sen blir jag avbruten av barnen eller annat. Då kan jag fortfarande känna mig stressad för jag har gjort fel saker så det som var tvunget att göras idag står kvar på listan och jag måste hitta ytterligare tid på kvällen. Så istället för att vara glad att jag lyckades jobba två timmar (lyx lyx lyx!) när barnen sov så blir jag irriterad på att de vaknade redan och jag inte var klar med måstena för dagen. Sammanställ allt i en lista samt gör sakerna i rätt ordning!

Daglig motion och veckoträning

Jag ska se till att röra på mig varje dag och utöver det genomföra 3 träningspass i veckan. Sänk kraven på de här passen! Om jag inte kommer iväg till Friskis så är det okej, gör ett effektivt Tabata-pass hemma så är jag klar. Men jag mår så mycket bättre när jag får till träningen så den ska prioriteras.

Unna mig egentid

Gå upp lite tidigare på morgonen för att få 45 min egentid där jag hinner läsa bloggar, lägga upp dagens inlägg och ta en dusch i lugn och ro. En bra start på dagen ger bra förutsättningar!

Närvarande med barnen

Bli bättre på att vara med barnen 100%. När jag är stressad och har mycket i huvudet blir det lätt att jag ta upp mobilen när jag är med barnen bara för att skriva till något på ToDon, svara på en kommentar på Instagram eller kolla mailen. Det här måste jag sluta med för både min och barnens skull. Barnens tid är viktig! Men ibland är det klart att jag behöver jobba när barnen är hemma men då ska det vara planerat och uttalat medan Noel gör något annat.

Vad är ditt bästa tips för att hålla en bra struktur och må bra?

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.