fbpx

Nu får ni förbereda er på ett långt inlägg i form av en Skåneguide. Varje år brukar vi boka in någon semester med min mans familj. För många år sedan brukade vi hyra ett hus i Frankrike men de senaste åren har det blivit fjällvandring i Sverige. Men i år var vi sugan på något nytt och jag kom med förslaget att åka till Skåne då jag aldrig varit där. Så vi hittade ett hus att hyra i Abbekås och så maxade vi en vecka i Skåne. Vi var 6 vuxna och 4 barn och vi ville ha en blandning av strand, småorter, loppisar, sevärdheter och naturupplevelser. Här har jag sammanfattat en Skåneguide med det vi gjorde under veckan.

Skåneguide

Abbekås

En fiskeby som är väldigt charmig. Vi bodde vid hamnen och där fanns även en ypperlig brygga för bad. Så där blev det både morgon- och kvällsdopp. Sen kunde man gå längst husen nere vid vattnet. Fanns även en restaurang som hette Bongska huset men den testade vi aldrig. En väldigt mysig ort som även hade grönsakshandel, loppis och när till mataffär.

Skåneguide - att göra i skåne - Abbekås

Skåneguide - att göra i Skåne - Abbekås

Mossbystrand

En stor strand som låg några minuter bort med bil. Lång och väldigt fin strand. Bra parkeringsmöjligheter samt kiosk med både mat, glass och toalett.

Smygehuk

Sveriges sydligaste punkt finns här. Vi åkte ca 20 min med bil och gick ner till vattnet. Tog en kall dricka i solen på cafeet närmst vattnet, gick ut på piren och sen köpte vi rökt makrill på rökeriet. Väldigt mysigt!

Skåneguide - att göra i skåne - Smygehuk

Stenshuvud nationalpark

En dag åkte vi till Stenshuvud som är en nationalpark med fantastisk natur. Det fanns olika vandringsvägar att välja, antingen upp på toppen med otrolig utsikt eller ner mot stranden. Hr låg vi en stund och självklart badade i vågorna. Härligt! Det blev även en runda på Naturum och sen en glass innan vi åkte vidare mot Kivik.

Skåneguide - att göra i skåne

Skåneguide - att göra i skåne - Stenshuvud

Kiviks musteri

Det kändes givet att göra ett besök på Kiviks musteri. Jag hade hört talas om deras butik så självklart handlade vi hem en del. Sen gick vi runt bland äppelodlingar, kollade på hur produktionen går till, besökte Äpplets hus där vi fick lära oss mer om äpplen och barnen klädde ut sig till bin. Det blev även boule bland äppelträden. Här finns även ett café.

Inspelning av Sommarlov i Malmö

Barnen var taggade på att åka till Malmö där SVTs Sommarlov spelas i på vardagar. Vi åkte hit på tisdagen då det var passande väder samt att det var artist då. Så vi åkte tidigt på morgonen och hade med oss filt och fika. Två timmars inspelning var perfekt. Barnen var taggade, fick se Sommarskuggan och hade jättekul. Sen åt vi lunch i stan och gjorde några ärenden.

Folkets park Malmö

Vi hade även blivit tipsade om Folkets park i Malmö. Det var ett stort område där det fanns scen, kiosker, minigolf och massor av lekyta. Det var hoppgrejer, stora lekplatser med rutschkanor, klätterställningar och annat. Det fanns flera olika lekparker så barnen hade kunnat vara där ännu längre. Succé!

Kullabergs naturreservat och Nimis

En dag hade vi möjligheten att bli guidade av en vän i Kullaberg. Det blev en aktiv dag där vi vandrade till Nimis som är Lars Vilks konstverk han byggt. Ett enormt bygge vi vattnet. Så vi gick en lagom lång vandring som äbven barnen klarade själva även om det bitvis var tufft (barnen var 4,5 och 7 år). Nimis var ett otroligt häftigt bygge och alla var fascinerade. Vi hade med oss lunch som vi åt nere vi vattnet. Sen gick vi den branta vägen tillbaka till bilen. Självklart firade vi med glass när vi klarat det. Modigt och starkt gäng!

Josefinelust

Vi tog bilarna en bit bort för att promenera ner vid Josefinelust. Vi började gå genom en vacker bokskog och sen en trappa/brant vandring ner till en klapperstenstrand. Otroligt vackert. Det kändes som utomlands! Så där pausade vi, badade, solade och spanade in grottor. Det fanns även en underjordisk grotta som Noel gick ner och han var väldigt fascinerad!

Mölle

På kvällen åkte vi till Mölle, stannade på en vacker utsiktsplats på vägen ner och sen parkerade vi i hamnen. Strosade runt i den gulliga orten, gick ut på piren och åt på Mölles krukmakeri. Ett gulligt ställe med en innergård, orangeri och tält där man kan äta en väldigt god middag. Dessutom finns en butik med massor av fin keramik. Maten var god, trevlig service och en mysig atmosfär. De är kände för sina pizzor och enligt familjen var de mycket goda. Det enda minuset var att de inte hade glutenfri pizza men det fanns flera andra rätter jag kunde välja. Jag kan rekommendera detta varmt!

Skpneguide - Mölle krukmakeri

Att göra i Skåne - Mölle krukmakeri

Att göra i Skåne - Mölle hamn

Skåneguide - Mölle hamn

Ystad

Det var givet att göra ett besök i Ystad och promenerar i de fina gränderna med färgglada hus, vackra stockrosor och så mysig känsla. Vi handlade jordgubbar på torget, åt pizza i någon av gränderna och bara tittade på allt fint. På vägen hem blev det ett gäng loppisar.

Skåneguide - Ystad

Öl & Knäcke i Gladsax

En restaurang vi fått tipsat var denna mysiga med knäckepizza. En mysigt inredd lada och fin uteservering med boulebanor. En enkel meny med flera olika varianter på knäckepizza och det fanns även glutenfria. Goda tilltugg, bra öl och vin och bra med ytor utomhus för barnen att röra sig på. Otroligt bra service, god mat och även lite smått och gott att handla. Genuint och väldigt trevligt!

Olaols gelato

När vi var på knäckepizzastället blev vi tipsade om ett glasställe i närheten. Mitt ute bland fälten fanns en gård där det serverades ljuvligt god glass. Mysig innegård och även lekytor ör barnen med gungor, studsmatta, fotboll och sandlåda. Det fanns ett gäng olika glassmaker och jag testade choklad, bryntsmör och karamell samt körsbär och tonka. Det var såå gott! Fanns även flera mjölkfria alternativ. Kul att avsluta semestern med den godaste glassen.

Guide Skåne Olaols gelato

Loppisar och keramiker

Längs med vägarna finns många loppisar, både större varianter och mindre på gårdar. Det finns även en hel del keramiker så vi försökte passa på att stan när vi kunde. Så mysigt.

Skåneguide
Jag älskade Skåne och jag hoppas denna Skåneguide gett inspiration.  Det blev en väldigt lyckad semester för både vuxna och barn. Vi hann med mycket och hade även mysiga grillkvällar, kortspel, sovmorgnar och kvällsdopp. Skåne är otroligt vackert och att bara åka runt på småvägarna ger en harmoni. Kan varmt rekommendera och jag åker gärna tillbaka. Hoppas denna Skåneguide varit till hjälp.

Haha, hittade en annan reseguide som jag gjorde för snart 10 år sedan i New york. Får försöka skriva fler framöver.