Mila satt i soffan och kollade på tv. Helt plötsligt står hon på golvet och gör knäböj, därefter intar hon någon slags yogaposition och sen går tillbaka till soffan. Chillar lite innan hon börjar göra dips mot soffkanten. Då slog det mig (ännu en gång) hur viktigt det är att vi håller igång kroppen och fyller livet med rörelseglädje. Och just nu när livet är upp och ner för många av oss. Rutiner förändras, hemmakontoret används flitigt, barnen är hemma mycket mer och gymmet är stängt. Jag vill därför ge tips på hur du kan fortsätta aktivera kroppen, leka med barnen och träna hemma.

Här hittar ni ett tidigare inlägg om just rörelseglädje för hela familjen.

Träna hemma

Barnens aktiva vardag

Barnen är vana att röra på sig mycket i förskolan, skolan, fritidsaktiviteter, med kompisar osv. Alla är olika och det skiljer sig såklart åt i olika åldrar och så. Men nu förändras även deras vardag och med mer tid hemma och troligtvis blir det mer skärmtid och stillasittande. Det här inlägget skriver jag inte för att skapa stress och höga krav. Jag vill bara inspirera er att prioritera hela familjens välmående. Vi behöver hjälpa oss själva och barnen att må bra. Att prioritera frisk luft, njuta av naturen och hitta sätt att träna hemma. Detta hjälper oss även att sova bättre och hålla immunförsvaret igång. Det är det viktigaste vi kan ge oss själva och våra barn just nu.

Nya sätt till vardagsmotion

Det är lätt att fastna hemma, innanför hemmets fyra väggar och gå varandra på nerverna. Tålamodet prövas och stämningen kanske inte alltid är så munter. Första steget är att försöka ta sig ut. Och om man inte kan/orkar det eller man är trött på att vistas ute i kallt regnrusk så finns det sätt att hålla igång hemma (läs lite längre ner).

– Passa på att fixa på tomten. Gör vårfint, kratta löv, sopa grus och förbered för planteringar.

– Ta en promenad. Det kan vara till skogen, en lekplats eller kanske till affären.

– Cykla. Antingen cykla hela familjen eller låta barnet, som ännu inte lärt sig cykla, träna på gångvägen. Då aktiveras även du när du ska springa efter 😉

– Gör en utflykt. Antingen bara på tomten, närmsta fotbollsplan eller kanske till skogen. Ta med en boll, en fikakorg eller inget alls.

– Lek i skogen. Använd stubbar och stenar att hoppa på. Samla kottar, löv och annat. Ta med grejjer hem att pyssla med.

– Har du ett utegym i närheten? Gå dit (själv eller hela familjen) och få lite extra träning och alternativ till att träna hemma.

– Aktiv promenad! Gå ut på promenad (gärna i solen!) och stanna då och då och göra styrkeövningar. Stanna t ex på en vacker plats och gör knäböj. Hitta en bänk och kör lite dips. Gör några löpspurter! Eller variera de vanliga stegen med utfallssteg.

– Lek inte nudda golv med en ballong. Det är så kul och både du och barnen blir garanterat aktiverade.

Fixa på tomten

Träna hemma

Förutom alla dessa sätt att röra sig kan man såklart aktivera sig och träna hemma. Jag har redan sen innan en del träningsredskap hemma då jag gillar att träna hemma. Antingen kan du beställa hem några grejjer som gör hemmaträningen roligare eller så kör du bara med sånt som finns hemma. Redskap behövs verkligen inte!

– Dansa! Antingen sätter du på familjens favoritlista och så bara kör ni spontandans. Eller så kör ni igång musikvideos på Youtube och rockar loss. Det älskar mina barn!

– Youtube. För dig som gillar att gå på pass och härma vad någon annan gör så finns det träningspass på YouTube att köra hemma. Jag brukar ofta använda pass hos Sandra Friberg som gör pass som alla kan vara med på. Med grejjer du ändå har hemma (t ex handdukar, kuddar osv) och tröskeln är låg. Hon har massa olika pass – korta och långa, för dig och för hela familjen. Jag har även testat lite yoga från Josefin Dahlberg.

– Hitta på olika träningsutmaningar. Vem kan göra flest knäböj? Hur många jumping jacks klarar du på 30 sekunder? Hur många utfallsteg kan du göra med ett barn på ryggen? Låt fantasin flöda och inkludera gärna barnen.

– Använd träningsappar för inspiration. Jag har valt att betala för en träningsapp som ger mig inspiration, motivation och massa träningsprogram. Jag lägger en liten slant här istället för en stor slant på gymkort.

Lek och träna hemma

Träningsredskap för att träna hemma

Som jag nämnde så måste du såklart inte ha några träningsredskap. Men om du ändå tycker att det gör hemmaträningen lite roligare så kan jag tipsa om vad jag själv har:

– Hantlar – jag har 4 kg som jag tycker man kan använda till mycket.

– Yogamatta – skönt att ha ett bra underlag att stå eller liga på när du tränar.

– Miniband – går att använda till mycket. Knäböj, benlyft och liknande. Finns inspiration hos Sandra Friberg.

– Kettlebell – en rolig vikt att ha till höftlyft eller kettlebell swings.

– Gummiband – sätt runt en stolpe, dörrhandtag eller annat och gör olika ben- och armövningar.

– Hopprep – kul sätt att träna inne och ute.

– Pilatesboll – bra att variera övningar och träna balans. Kan även användas som stol i hemmakontoret eller framför TVn.

Träningsredskap

Ta hand om er

Försök att upprätthålla rutiner och den vardagsmotionen du brukar få. De flesta går åtminstone till och från bussen/tåget/tunnelbanan. Man rör sig på jobbet mellan olika möten. Brukar du ta en lunchpromenad? Fortsätt med det! Om du jobbar hemma sparar du antagligen en del tid som du annars brukar transportera dig till jobbet. Använd den tiden att ta hand om dig själv lite extra. Rör på dig och boosta kroppen med bra mat med mycket näring. Sov lite extra och kramas mycket.

Boosta kroppen

Grön smoothie och groddar på mackan. Ge kroppen lite extra näring.

1

5 svar

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.