Maillista

2020 är här och de senaste veckorna har jag funderat en del på mina mål 2020. Och i detta ingår det ju att se över hur målen för 2019 gick. Så idag tänkte jag utvärdera 2019 utifrån de punkter jag skrivit upp att jag vill sträva mot samt mina höstmål. Jag har klippt och klistrat lite eftersom många punkter liknar varandra.

När jag utvärderat 2019 fortsätter jag att skriva om mina tankar och mål för 2020. Det kommer inte alls vara lika många eftersom livet kommer förändras mycket och det kommer vara fokus på att hitta nya vardagsrutiner som funkar.

Mål 2020

Utvärdering mål 2019

Privat

1. Äta mer färgglatt (gärna räkna färger på middagen tillsammans med Noel) och mat som jag mår bra av. Prova antiinflammatorisk kost och hitta några enkla recept att återkomma till och inkludera i vardagen.
Utvärdering: Det här har gått bra! Vi äter mer färgglatt och har nu alltid två grönsaker till varje middag. Barnen får ofta vara med och välja vilka vi ska ha och hjälpa till att skära och lägga upp i skålar. Jag har börjat med mer antiinflammatorisk mat och jag älskar det.

2. Träna varannan dag. Det räcker med 15 minuter styrketräning hemma på mattan. Sänk kraven och låt träning och mer daglig motion bli min livsstil. Bygga upp min kropp! Bli stark och hållbar.
Utvärdering: Det här har gått väldigt bra! Jag har hittat en bra träningsrutin och numera längtar jag till nästa pass, det känns inte alls som ett måste. Jag mår så bra av att röra på mig. Jag har absolut blivit starkare och snabbare och detta mål fortsätter.

3. Vara mer i naturen med barnen. Upptäck saker och lyxa gärna till det med matsäck/fika när det passar. Livskvalitet!
Utvärdering: Har blivit bättre på detta även om jag hade kunnat göra det ännu mer. Nu tar David över stafettpinnen på hemmaplan och jag hoppas han kommer fortsätta låta barnen uppleva skogen och naturen.

4. Fortsätt gå hos psykologen varannan vecka.
Utvärdering: Detta gjorde jag under våren, sommaren och hösten. Nu har jag avslutat det och det känns bra. Jag kände mig klar för nu och jag är öppen för att ta upp detta igen om behov finns. Jag är så nöjd att jag tog hjälp och fick lite stöttning i vardagen.

5. Se till att ha tillräckligt med fri tid ledig i kalendern så jag hinner med spontana (ibland barnfria) aktiviteter samt jobbtid som jag mår bra av.
Utvärdering: Jag har haft en bra balans i kalendern och vi har fått till det vi vill.

Mål 2020

Blogg och karriär

1. Publicera 4 inlägg i veckan. Kom ihåg att det alltid ska kännas roligt! Vara mig själv och skriva det som jag brinner för inte vad jag tror läsarna vill ha. Det är långsiktigt hållbart och jag är medveten om att jag just nu är i en fas där jag förlorar en del läsare som bara vill ha recepten men förhoppningsvis vinner jag några nya.
Utvärdering: Det blev 172 inlägg på bloggen. Så nej, jag uppnådde inte målet men jag känner att det inte var viktigt. Under året landade jag i att det inte är viktigt hur många inlägg jag lägger upp utan det viktiga är att det är roligt och kvalitativa inlägg. Resultatet är 3,3 inlägg per vecka och jag är så nöjd. Jag älskar att skriva blogginlägg och att varva recepten med mer personliga inlägg. Det känns så rätt att jag släppte den renodlade matbloggen även om fokuset fortfarande är på recept.

2. Hitta en strategi för hur jag bäst sprider blogginlägg. T ex läs på om Instagrams algoritmer, tidpunkter osv.
Utvärdering: Detta har jag absolut lyckats med. Även om det är ett ständigt pågående jobb.

3. Hitta en strategi för att nå ut till min utökade målgrupp i och med nya inriktningen, de som vill läsa familjeinläggen. Facebookgrupper? Andra forum?
Utvärdering: Njae.. det är lite svårt. Jag jobbar mest med att engagera mig i andra liknande konton. Sakta men säkert.

4. Hitta en ny inkomstkälla, en ny typ av uppdrag.
Utvärdering: Jag har många idéer men inte lyckats med något i praktiken. Hösten har bestått i att hitta en ny anställning snarare än ny inkomstkälla i firman.

5. Sälja ett recept till en tidning.
Utvärdering: Nope.

6. Lära mig grunderna i Google Analytics ordentligt.
Utvärdering: Kan basics men hade nog tänkte lära mig ännu mer. Men tack vare mitt nya jobba kommer jag lära mig ännu bättre 😀

7. Gå igenom hela bloggarkivet och SEO-optimera alla inlägg (detta har jag hållit på med länge men nu ska det i mål).
Utvärdering: Snart är jag där! Jag har jobbat på med detta och har bara några månader kvar 😀

8. Lära mig mer om bildredigering så jag t ex kan förstärka färger och förbättra bilder med dåligt ljus osv.
Utvärdering: Lärt mig liiite mer iaf.

9. Skriv en miniartikelserie om min livsdesign.
Utvärdering: Ja! Och jag blev så nöjd. Det var väldigt kul att skriva 😊

10. Jobba med att få kontot att växa på Instagram.
Utvärdering: Har jobbat med det men inte växt så mycket som jag hoppats.

11. Leta efter nytt jobb att börja på i januari.
Utvärdering: Check!

Mål 2020

Då var det dags att byta år. 2020 har redan börjat och jag har funderat på vad jag vill ha ut av det här året. Jag har redan skrivit om livsdesign 2020 och mina ledord för året är hållbar vardag, familj, näringsrik mat och rörelseglädje.

Jag tänkte dela upp målen i privata och företag även om firman inte kommer vara i så stor fokus. Karriären kommer handla om min nya anställning och all verksamhet i min egen firma är en bonus och jag kommer absolut ha kvar företaget. Det ger mig möjligheter långsiktigt att göra det jag älskar och drömmer om.

Så here we go – mål 2020!

Mål 2020

Privat

  • Hitta hållbara vardagsrutiner. Jag vill inte att vardagen ska kännas som en enda lång stress. Utmaningen (speciellt i höst) blir att vardagen inte bara ska kännas stressig och fylld av tråkiga måsten. Ska göra mitt bästa för att ta tillvara på vardagen, hitta små stunder med barnen och ta hjälp med de hushållssysslor som vi kan (t ex handla mat på nätet, städhjälp ibland osv).
  • Dejt varannan månad – prioritera tid med David för att inte tappa bort varandra. Boka in barnvakt en kväll varannan månad för att ha tid bara vi två.
  • 100 träningspass till semestern (som startar 15 juni). Jag vill vara smärtfri och känna mig stark. Fortsätta lära känna min kropp och hålla igång för hälsa och välmående. Sen får jag se vilket mål jag vill ha för sommaren och hösten.
  • Kunna springa 1 mil innan 15 juni. Maxtid 1 timme och 10 minuter. Jag vet att tiden inte är något att skryta om men för mig handlar det om att kunna springa en mil utan att få ont i höfterna.
  • Hitta en hållbar lösning för mina eksem.
  • Fortsätta äta mer färgglatt och större del växtbaserad kost.

Företag

  • Starta mastermindgrupp.
  • Slutföra redigering av SEO i arkivet. Bara några månader kvar!
  • Hitta en långsiktigt hållbar nivå i firman som funkar att upprätthålla när jag samtidigt jobbar. Skriv blogginlägg för att det är kul och ta uppdrag som känns viktiga och roliga.
  • Intäkter ska täcka de fasta kostnaderna.

Jag ser fram emot 2020. Det känns spännande, roligt och lite läskigt. Kommer vi hitta en bra balans i vardagen sen när det är dags för två jobbande föräldrar, förskola, träning, hushållssysslor, sociala aktiviteter osv. Vi är ett bra team så jag är övertygad om att vi kommer hitta en hållbar lösning för oss!

Bästa teamet

Har du analyserat förra årets mål och formulerat ledord för 2020? Vilka är dina mål 2020?

1

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-post kommer inte att synas

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

wrapcb-footer-a