Maillista

Här kommer nu ett långt inlägg om vår underbara Chileresa som jag vann på ett event med GatoNegro i höstas. Det var en vecka fylld med häftiga upplevelser, gott vin, härliga människor och väldigt mycket, god mat (man äter alltid 3-rätters till både lunch och middag!). Det är väldigt många foton varvat med lite text som även min man David hjälpt mig att skriva. Trevlig läsning!

Vår resa kunde ha börjat bättre. Vid incheckningsdisken på Arlanda meddelade personalen oss att vår första flight till Paris skulle bli ”lite lätt försenad”. Detta justerades efterhand till ”dryga tre timmar försenad”, vilket i sin tur innebar att vi missade anslutningen till Santiago – och fick tillbringa ett dygn på Paris flygplats Charles de Gaulle. Då bagaget var incheckat hela vägen kunde vi inte byta om, utan satt i VIP-loungen och slog ihjäl tiden med att titta på ett tiotal avsnitt av Homeland (och dricka lite gratis champagne). Slutligen blev det kväll, och vi fick äntligen gå ombord på 14-timmarsflighten till Chile.

Väl framme möttes vi av en chaufför med våra namn på en skylt. Han förklarade med hjälp av lika delar spanska (ett språk ingen av oss behärskar i någon vidare utsträckning) och improviserat teckenspråk att han skulle köra oss till Santiago, där vi skulle plocka upp en till person, för att sedan fortsätta mot en vingård. Personen visade sig vara Alice; vår förtjusande brittiska guide från vinföretaget VSPT (som ju haft den goda smaken att bjuda oss på resan). Från Santiago åkte vi i dryga tre timmar innan vi kom fram till vingården Viña San Pedro. Där mottogs vi som kungligheter, och fick omgående en privat dansuppvisning av nationaldansen Cueca – till vilken det serverades appetizers och vin. Efter detta var det dags att avnjuta hästridning, besök på vinfabriken och inte mindre än två vinprovningar – av vinerna 1865 och Gato Negro med deras respektive chefsvinmakare. Den som väntat på något gott hade inte heller i detta fall väntat för länge!

Gratinerad kycklingröra med ost

Kryddiga köttbullar

Ceviche med lax

Kött med risotto och champinjoner

Päron inrullat i ruccola och lufttorkad skinka
Plommon i bacon
Pastel de chocklo (köttfärs, ägg, lök, kyckling under ett täcke av majs)
Mote con huesillo

Dag två och tre fortsatte i samma stil, med besök på ytterligare två vingårdar och vinprovning med chefsvinmakarna för VSPTs Grandes Vinos samt Tarapaca. På den sista vingården (Tarapaca) bodde vi i två nätter i ett fantastiskt Casuna (gästhus) med stor pool, golfbana och ypperligt kök. Vi serverades ideligen chilenska specialiteter, såsom empanadas, papas al merquen och härlig grillad oxfilé. Där fick vi också en VIP-rundtur i vinfabriken precis när druvorna kommit in från att ha skördats samma dag. Vi fick smaka på vinet under processens gång och det var så häftigt!

Lax med merkenpotatis
Lucumamousse med choklad samt empanada

Tillbehör till bbq-lunch

Snittar samt räkor i chiliolja

Deras variant på fläsk och rotmos samt ananas med glass

På torsdagen flög vi till den norra delen av landet. Där besökte vi en fabrik där den chilenska spritsorten Pisco framställs, och fick smaka på såväl ren Pisco som nationalfördrinken Pisco Sour. Därefter åkte vi till Elqui Domos där vi skulle bo i sfäriska tält med öppningsbart tak. Där fick vi även titta på rymden från ett observatorium. Coolt!
Lamm, merkenpotatis och avokado
Lomo de lo pobre
Grönsaksoppa med spenat och broccoli
Biff, potatismos och merkenchutney

Nästa dag åkte vi efter ytterligare ett vingårdsbesök och en lunch på stranden i La Serena tillbaka till Santiago. Där sade vi hejdå till Alice, och checkade in på lyxhotellet Noi. Lagom efter vi checkat in meddelade receptionen att en taxi strax skulle komma och plocka upp oss för att köra till kvällens middag på den hippa asiatiska restaurangen Etniko. Där möttes vi av tysken Finn (även han VSPT-representant) och hans chilenska flickvän. De var ett fantastiskt trevligt middagssällskap, och vi snackade och åt sushi tills klockan var två, varpå vi åkte hem och lade oss i vår gigantiska hotellsäng.

Grillad fisk med avokadoris och chilensk sallad
Avokadohamburgare med majs och tomat

Chokladfondant
Passionsmousse

De sista två dagarna spenderades på egen hand i Santiago, och vi hann med sightseeing, världens näst bästa hamburgerrestaurang och underbart slappande vid takpoolen. När vi gick på Air France-flighten mot Paris var det inte utan en smula vemod – varför ska vi lämna det här varma, härliga landet där allt är gratis?

GRYMMA burgare på Uncle Fletch i Santiago!

Sammanfattningsvis får konceptet ”Gratisresa till Chile (och inmundiga över 30 olika vinsorter” fem av fem toasters!

Inga svar än

1. Kicki

Vilken helt fantastisk resa ni varit på 🙂 Sååå otroligt mycket gott och generöst 🙂 Förstår verkligen att ni njöt 🙂 Tack för att ni delar med er 🙂 Kramar och än en gång tack för en underbar blogg 🙂 Ha en mysig helg!

2. KarinW

Ni verkar ha haft det super på resan, ojojoj vilken mat och vackert och trevligt och ALLT!
    Jobbig start på resan men jag förstår att det är glömt nu, Vad är merkenpotatis?

3. Sandras Matkrypin

Ja, håller fortfarande på att smälta alla häftiga upplevelser 🙂
    Merken är en chilikrydda som används väldigt mycket i Chile. Vi köpte med det hem också och om jag förstått det rätt innehåller det chili och koriander. Kram!